6+

پرواز با یک غول آهنی به همان اندازه که راحت و لذت بخش است، از هیجان و اضطراب نیز تهی نیست. این اضطراب وقتی بیشتر می شود که ندانید وسیله ای که با آن سفر می کنید، چه ویژگی هایی دارد. اگرچه قرار نیست همانقدر که شما از ماشین شخصی تان شناخت دارید، در مورد هواپیماها هم بدانید. اما دانستن نکاتی کلی در مورد این پرنده های غول پیکر شاید برای شما هم جالب باشد. سندباد س شما را با بخشی از دنیای هواپیماها آشنا می کند:
 

هواپیماها به گونه ای طراحی شده اند که در مقابل رعد و برق مقاوم باشند


تقریبا لحظه ای نیست که هواپیماها مورد اصابت رعد و برق قرار نگیرند. تخمین زده می شود که آنها حداقل سالی یا در هر هزار ساعت پرواز، یک بار با رعد و برق برخورد دارند. با این حال گفته می شود که از سال 1963 میلادی تا کنون رعد و برق موجب سقوط هیچ هواپیمایی نشده است. دلیل آن هم مراقبت های دقیق مهندسی است که به تخلیه الکتریکی رعد و برق امکان می دهد تا از هواپیما عبور کرده و بدون هیچ گونه خسارتی از آن خارج شود. 

هیچ صندلی امنی در هواپیما وجود ندارد 


سازمان بین المللی هوانوردی معتقد است هیچ صندلی ایمنی در هواپیما وجود ندارد. در حالی که بررسی های مجله تایم در مورد حوادث هواپیمایی نشان می دهد که صندلی های میانی در قسمت عقب هواپیما کمترین میزان تلفات را در یک حادثه داشته اند. بر اساس این تحقیقات، در طول سقوط هواپیما، صندلی های یک سوم انتهایی هواپیما در مقایسه با 39 درصد وسط و 38 درصد جلو هواپیما، 32 درصد میزان تلفات داشتند. با این حال هنوز پای متغیرهای زیادی در میان است که تشخیص این موضوع را که کجا بنشینیم تا از حادثه در امان باشیم، غیرممکن می کند.

برای پرواز به هر دو موتور نیاز ندارید


فکر پرواز با یک موتور ترسناک به نظر می رسد. اما نکته جالب این است که هر هواپیمای تجاری می تواند به راحتی تنها با یک موتور پرواز کند. حتی کار کردن با نصف قدرت موتور باعث مصرف سوخت کمتر شده و برد آن را کاهش می دهد. اما خوشبختانه هواپیماها برای چنین موقعیت هایی طراحی شده و مورد آزمایش قرار گرفته اند. 

بد نیست بدانید که همه هواپیماها برای مسیرهای طولانی برنامه ریزی شده اند. به خصوص آنهایی که بر فراز اقیانوس ها یا مناطق غیرمسکونی مانند قطب پرواز می کنند باید توسط سازمان هوانوردی برای عملیات بردهای وسیع تایید شوند. این امر به معنای آن است که هواپیما می تواند 330 دقیقه فقط با یک موتور پرواز کند. جالب است بدانید که بیشتر هواپیماها به لطف چیزی که نسبت شیب نامیده می شود، قادر به پرواز در مسافت های طولانی بدون هیچ موتوری هستند. به طور مثال یک بوئینگ 747 می تواند به واسطه مهندسی هوانوردی برای دو مایل برای هر صد فوتی که از زمین فاصله دارد، بدون نیروی موتور پرواز کند. باید گفت که این میزان معمولا بیشتر از زمان لازم برای اینست که همه مسافران به زمین بنشینند.

 

 

چرا هواپیماها از خود در آسمان ردی به جای می گذارند؟


آن خط های سفیدی که هواپیماها از خود در آسمان به جای می گذارند رد چگالی ایست. چطور؟ موتور هواپیما بخار آب را به عنوان بخشی از فرایند چگالش به بیرون می فرستد. وقتی بخار آب داغ از اگزوز خارج شده و به هوای خنک تر در قسمت های فوقانی جو برخورد می کند، آن خطوط سفید پف دار را در آسمان درست می کند. در حقیقت شکل ساده آن را شما وقتی می توانید ببینید که هوای بیرون سرد است و دم خود را بیرون می دهید.
 

درِ سرویس های بهداشتی هواپیماها کامل قفل نمی شود


درب توالت ها به دلایلی فقط از بیرون می توانند قفل یا باز شوند. دلیل اول اینکه در موارد اضطراری به مهمانداران هواپیما امکان دسترسی سریع به توالت های قفل شده را می دهد. علاوه بر آن به خدمه پرواز امکان می دهد تا به سرویس های بهداشتی در هنگام به زمین نشستن و نیز برخاستن دسترسی داشته باشند.